Cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy – egzotyczna słodycz

Oprócz klasycznego cukru białego w sklepach można kupić rozmaite słodziki oraz inne jego rodzaje, w tym cukier trzcinowy (https://www.bee.pl/9186-cukier-trzcinowy). Czym różni się on od pozostałych i jakie ma właściwości?

Jak powstaje cukier?

Biały cukier wytwarza się z buraków cukrowych, a trzcinowy z trzciny cukrowej. Jest to słodka trawa, osiągająca wysokość 6 metrów, pochodząca z Azji Wschodniej. Obecnie uprawiana jest w różnych regionach tropików i subtropików. Najwięksi producenci trzciny cukrowej to Indie, Brazylia, Chiny, Tajlandia, Pakistan i Meksyk. Ludzkość używa trzciny cukrowej do dosładzania żywności już od ponad 2500 lat, co oznacza, że ten rodzaj cukru jest znacznie starszy niż buraczany. Z trzciny cukrowej pochodzi ponad 3/4 światowego zapotrzebowania na cukier. Sam proces produkcji jest podobny. Obie rośliny najpierw podgrzewa się do temperatury około 70 stopni, następnie kruszy i wyciska. Niepotrzebne substancje, takie jak minerały i białko są odfiltrowywane. Podczas dalszego podgrzewania powstaje brązowa i lepka masa- cukier nierafinowany. Podczas rafinacji kryształy cukru są wielokrotnie rozpuszczane i krystalizowane, aż cukier stanie się całkowicie biały.

Rodzaje cukru trzcinowego

Cukier trzcinowy może różnić się stopniem przetworzenia czy rafinacji. Najmniej przetworzony występuje w postaci całych bloków lub pudru. Zawiera szereg witamin i minerałów, zwłaszcza wapń, magnez i żelazo. Zawartość melasy decyduje o barwie (od szarej do brązowej), a smak waha się  od lukrecjowego do karmelowego. Istnieje również biały cukier trzcinowy, lecz jego właściwości, w wyniku wielokrotnej rafinacji, nie różnią się od cukru buraczanego.

Rodzaje cukru trzcinowego mogą zależeć nie tylko od stopnia przetworzenia, ale i od miejsca pochodzenia:

  • Panela z Kolumbii
  • Rapadura z Brazylii
  • Sukanat z Ameryki Południowej i Środkowej
  • Mascobado z Filipin
  • Jaggery z Indii
  • Muscovado z Indii

Czy cukier trzcinowy jest zdrowy?

O właściwościach zdrowotnych cukru trzcinowego decydują dodatkowe składniki, przede wszystkim melasa. Ten brązowy syrop zawiera wszystkie minerały znajdujące się w roślinie, takie jak żelazo, wapń i chrom. Ten ostatni pierwiastek jest szczególnie ważny jeśli chodzi o regulowanie poziomu cukru we krwi.

Oczywiście nie należy lekceważyć kalorii pochodzących z cukru trzcinowego, jednak zawiera on również cenne dla organizmu błonnik i minerały.

Dodatek cukru trzcinowego, dzięki swojemu lekko karmelowemu smakowi, świetnie nadaje się do ciast, deserów i napojów. Bardzo dobrze podkreśla aromat orzechów i owoców, a podczas pieczenia apetycznie się zarumienia.

Cukier poprawia nastrój, ale ma duży potencjał uzależniający, należy zatem zachować w jego spożyciu zdrowy umiar. Tak czy inaczej lepiej skorzystać ze zdrowszej alternatywy, czyli cukru trzcinowego.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com